Breaking News

Πάτρα, γίνε όπως το Οσλο!- Νίκος Μπογονικολός

Η Πάτρα έχει αστική ιστορία που περιλαμβάνεις μέρες δόξας. Από την εποχή που ήταν πύλη των εξαγωγών της σταφίδας και είχε μέχρι και τοπικές τράπεζες, όπως την «τράπεζα κολλά» που ακόμα βλέπουμε τον τίτλο της στο κτίριο της Ρήγα Φεραίου, μέχρι την εποχή της δυναμικής αχαϊκής βιομηχανίας με την Πειραϊκή-Πατραϊκή, την Αχαΐα Κλάους, τον Λαδόπουλο και πόσες άλλες.

Μετά την μέρες αυτές ήρθε η παρακμή, με την αποβιομηχάνιση, με την εσωστρέφεια, με την λογική των περασμένων μεγαλείων.

Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Πατρών έδωσε μία φρεσκάδα στην ανάπτυξη και την κοινωνία της πόλης, όχι όμως αρκετή για να αλλάξει τα δεδομένα της πόλης.

Τις τελευταίες δεκαετίες και με αποκορύφωμα την κρίση, αντί για έργα υπάρχουν πολλά λόγια. Συνέδρια, συσκέψεις, δηλώσεις και ευχολόγια. Αυτά είναι όμορφα για να χαϊδεύουν τα αυτιά των πατρινών αλλά δεν προσφέρουν δυναμισμό και ανάπτυξη. Σε καμία περίπτωση δεν βελτιώνουν την ζωή των πολιτών της.

Δεν θα μιλήσω για οράματα και προγραμματισμό δεκαετιών, για έργα και πρωτοβουλίες, γιατί το σημείωμα μου θα μετατραπεί σε χιουμοριστικό.

Πριν λίγες μέρες βρέθηκα στο Οσλο της Νορβηγίας και είχα να το επισκεπτώ πάνω από δέκα χρόνια. Μία πόλη η οποία αν ήταν λίγο πιο μικρή, θα μπορούσε να είναι μία Πάτρα. Δεν μπορεί να είναι, όμως, γιατί εκεί οι τοπικοί άρχοντες και παράγοντες έχουν οράματα, κάνουν σχέδια και κυρίως τα υλοποιούν.

Θα αναφέρω μερικά παραδείγματα.

-Απόφαση για ολική πεζοδρόμηση όλου του κέντρου της πόλης.

-Αστική ανάπλαση και στις δύο παράλιες κατευθύνσεις πέρα από το κέντρο. Όταν λέμε εκεί ανάπλαση, εννοείται δημιουργία νέας εικόνας με εφαρμογή καινοτομικών λύσεων παντού.

Άραγε θα μπορούσε η Πάτρα να γίνει Οσλο; Η απάντηση είναι ναι, αν σχεδιάσει και υλοποιήσει δομικές παρεμβάσεις. Τέτοιες θα μπορούσε να είναι:

-Ακτή Δυμαίων από το Νέο Λιμάνι ως τον Άγιο Ανδρέα να σχεδιαστεί ως περιοχή οικολογικής ανάπτυξης , πολιτισμού και νέων τεχνολογιών. Γιατί αναφέρω πχ αυτή την περιοχή; Γιατί έχει δεκάδες παλαιούς χώρους βιομηχανιών αλλά και άλλων χρήσεων. Χωρίς λογική χωροταξική διασύνδεση. Γιατί δεν έχει τεράστιες πολυκατοικίες αλλά κτίρια που δέχονται αλλαγή χρήσης. Γιατί με τον περιφερειακό δεν έχει τον ίδιο κυκλοφοριακό όγκο και μπορεί ο δρόμος να μετατραπεί σε άλλη μορφή. Γιατί είναι εμβληματική για τους τουρίστες η αρχή του από τον Άγιο Ανδρέα.

-Μια άλλη περιοχή που προβληματίζει συχνά, ο Ρηγανόκαμπος. Να γίνει ακαδημαϊκή γειτονιά με παράλληλη δημιουργία φοιτητικών εστιών από ιδιώτες, όπως υπάρχουν και στο Οσλο, αλλά και σύνθετα έργα όπως τεχνολογικό μουσείο, χώροι εκδηλώσεων για νέους. Αν κάποιος ρωτήσει το απλό, με συγκοινωνία τι θα γίνει; Να μια ευκαιρία να υπάρξει πχ ένας νέος συνεταιρισμών αστικών λεωφορείων μόνο με ηλεκτρικά, που να εξυπηρετεί επιλεκτικά περιοχές.

* Ο Νίκος Μπογονικολός είναι επιχειρηματίας, PhD, Πρόεδρος Ομίλου ΑΡΑΤΟΣ.

leave a reply

ΑΡΓΟΛΙΔΑ TV

Κάτι που πρέπει να δεις