Το μέτωπο ειδικά με την εκκλησία αναμένεται να είναι πολύ οξύ, παρότι ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έχει τηρήσει μια προσεκτική στάση, αποφεύγοντας ακρότητες.
«Ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών θα ψηφιστεί, δεν νομοθετεί η Εκκλησία, ακούμε τις απόψεις με σεβασμό» δήλωσε το μεσημέρι της Τρίτης ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης.
Το μήνυμα ήταν προ κάθε κατεύθυνση, αλλά πρωτίστως αφορούσε την εκκλησία, η ηγεσία της οποίας έχει ταχθεί κατά της νομοθετικής ρύθμισης και έχει καλέσει την κυβέρνηση να μην προχωρήσει στην ψήφισή της.
Το μέτωπο ειδικά με την εκκλησία αναμένεται να είναι πολύ οξύ, παρότι ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έχει τηρήσει μια προσεκτική στάση, αποφεύγοντας ακρότητες.
Αλλά κάτω από την αρχιεπισκοπή υπάρχει μία ομάδα «σκληρών» μητροπολιτών, που ήδη πρωτοστατούν στις αντιδράσεις, ξεσηκώνοντας τον κλήρο, με ομοφοβικά κηρύγματα, εσχατολογία, ακραίες εκφράσεις με αντιεπιστημονικές προσεγγίσεις, αλλά και απειλές για κλιμάκωση του «αγώνα» τους.
Σε τέτοιους είδους παραληρήματα και δηλώσεις με βορβορώδη από κάποιους ρητορική, έχουν επιδοθεί πέντε επιφανείς μητροπολίτες, ενώ η Ιερά Σύνοδος και το Άγιο Όρος έχουν εκδώσει ανακοίνωση.
Στην πρώτη γραμμή κατά του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών, με αιχμή την τεκνοθεσία, είναι οι μητροπολίτες, Πειραιά Σεραφείμ, Μεσσηνίας Χρυσόστομος, Δημητριάδος Ιγνάτιος, Πατρών Χρυσόστομος, Θηβών Γεώργιος.
Εναντίον έχει αρθρογραφήσει και ο Ναυπάκτου Ιερόθεος, ο οποίος πάντως είναι σαφώς πιο ήπιων τόνων από τους προηγούμενους, ενώ και ο Νέας Ιωνίας Γαβριήλ κινείται προσεκτικά στο θέμα, εκφράζοντας κατά τα φαινόμενα μία μεγάλη μερίδα, που θέλει μεν να καταγραφεί η αντίθεση της εκκλησίας, αλλά χωρίς συγκρουσιακή διάθεση με την Πολιτεία.
Οι πέντε μητροπολίτες που παραληρούν εναντίον του γάμου
Την αρχή στο χορό των αντιδράσεων για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών έκανε ο Μεσσηνίας Χρυσόστομος.
Ο οποίος αναρωτήθηκε: «Ξεκινάμε λανθασμένα να νομοθετούμε κάτι για να δείξουμε τι; ότι είμαστε προοδευτικοί;». Και στη συνέχεια έβγαλε πόρισμα:
«Το παιδί θα αναπτυχθεί σε ψυχολογικά νοσηρό περιβάλλον».
«Δεν είναι μία φυσιολογική ανάπτυξη και εξέλιξη αυτού του παιδιού. Τα ετερόφυλα ζευγάρια για να υιοθετήσουν παιδί περνούν από ψυχολογική εξέταση, αυτό δε σημαίνει κάτι; Δεν βλέπουν ότι επιστημονικά δεν μπορεί να γίνει υιοθεσία μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών; Αφήνω το κοινωνικό αντίκτυπο στην άκρη», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Χρυσόστομος, για την τεκνοθεσία ομόφυλων ζευγαριών.
Ακολούθησε ο Δημητριάδος Ιγνάτιος ο οποίος δήλωσε ότι «στην εποχή μας συμβαίνουν παράξενα και τραγικά πράγματα, καθώς διακυβεύεται η μητρότητα και η μητρική αγάπη και φτάνουμε σε αδιανόητα σημεία. Συμβαίνει συχνά, να λαμβάνονται αποφάσεις σε ένα κλίμα στιγμιαίας “ορθότητας”, που καταλήγουν σε τραγικά αποτελέσματα».
Και πρόσθεσε: «Αναρωτιέμαι, πώς κάποιοι ετοιμάζονται να νομοθετήσουν κάτι που οι ίδιοι δεν θα ήθελαν ποτέ να συμβεί. Ποιος, αλήθεια, θα ήθελε να γεννηθεί από μία παρένθετη μητέρα, δηλαδή από μία γυναίκα, που πληρώνεται για να γεννήσει ένα παιδί, που θα μεγαλώσουν είτε δύο μάνες, είτε δύο πατέρες. Αλήθεια, θέλει κανείς να του συμβεί κάτι τέτοιο; Είμαι βέβαιος πως όχι, κι ας μη το ομολογούν φανερά. Ας σκεφθούμε ένα παιδί, που κάποια στιγμή θα συνειδητοποιήσει ότι αυτή που του παρουσιάστηκε ως οικογένεια δεν είναι η οικογένειά του, αλλά κάποια άλλη γυναίκα το γέννησε και πληρώθηκε γι’ αυτό. Αναλογίζεται κανείς τα συναισθήματα ενός τέτοιου παιδιού; Ποιος θα πάρει την ευθύνη για τα δράματα που θα προκύψουν, αν νομοθετήσουμε γι’ αυτό που επ’ ουδενί θέλουμε να μας συμβεί;»
Τις αντιδράσεις πήγε σε άλλο… επίπεδο ο γνωστός για τα κηρύγματα μεσαιωνικού χαρακτήρα, ομοφοβίας και εχθροπάθειας κατά ορισμένων κατηγοριών ανθρώπων, μητροπολίτης Πειραιά Σεραφείμ.
«Το πρόβλημα της ομοφυλοφιλίας τοποθετείται σε στρεβλή βάση. Δεν μπορεί να είναι ανθρώπινο δικαίωμα κάτι που δεν συνάπτεται άρρηκτα με την ανθρώπινη φύση. Η ανθρώπινη φύση ούτε μορφολογία, ούτε φυσιολογία έχει που να παραπέμπει σε μία τέτοια συμπεριφορά», υποστήριξε και στη συνέχεια κατέφυγε στην εσχατολογία.
«Η ομοφυλοφιλία είναι μία παρέκκλιση από την ανθρώπινη σεξουαλικότητα που είναι κάτι ιερό. Δεν υπάρχει πραγματική ομοφυλοφιλία, είναι μία ηθοποιία. Τα πρόσωπα αυτά μετέρχονται το έτερο φύλο. Δεν είναι δυνατόν μία έννομη τάξη να έρθει και να περιβάλλει με κύρος, όπως ο γάμος που είναι η διαδικασία για το πρωταρχικό κύτταρο της ζωής που είναι η οικογένεια, αυτή την παρέκκλιση. Για εμάς η ομοφυλοφιλία είναι μία μεγάλη αμαρτία. Είναι μία παράχρηση του ανθρώπινου σώματος που εμπεριέχει τρομακτικές ασθένειες, όπως καρκίνο και θάνατο», ισχυρίστηκε.
Τον Σεραφείμ θέλησε να ανταγωνιστεί σε ακρότητες ο Πατρών Χρυσόστομος, ο οποίος χαρακτήρισε… «σύγχρονους Ηρώδεις όσους προωθούν την τεκνοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια».
Ισχυρίστηκε δε πως τα παιδιά θα παρουσιάσουν ψυχολογικά προβλήματα και θα βασανίζονται. Aνέφερε πως η «Εκκλησία σέβεται και ευλογεί την οικογένεια με την μορφή που την γνωρίζομε και την αποδεχόμεθα όλοι και δεν πρόκειται ποτέ να συμβιβασθεί με “πρότυπα” τα οποία εισάγονται εις βάρος αυτής ταύτης της οντολογίας και φυσιολογίας του ανθρώπου, όπως τον εδημιούργησε ο Θεός και εις βάρος του ιερού θεσμού της οικογενείας και των ιερών παραδόσεων του τόπου μας».
Την αντίθεσή του στη ρύθμιση για την τεκνοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια εξέφρασε και ο Θηβών Λεβαδείας και Αυλίδος Γεώργιος, ο οποίος πάντως διευκρίνισε για το γάμο ότι είναι ξεχωριστό θέμα. «Πως θα ζήσουν αυτά τα παιδιά που θα έρθουν μέσα από αυτές τις οικογένειες, πώς θα είναι η πορεία τους στο σχολείο, μαζί με τα άλλα παιδιά, τις ανατροπές που θα γίνουν στη ζωή τους, σε ποιο περιβάλλον θα αναπτυχθούν και ποια θα είναι η πορεία τους» δήλωσε. Η Εκκλησία «αγαπά όλους τους ανθρώπους, σέβεται τις επιλογές τους αλλά δεν μπορεί να συμφωνήσει με την ανατροπή των δεδομένων της ζωής» διαμήνυσε.
Η στάση του Ιερόθεου
Από την πλευρά του ο Ναυπάκτου Ιερόθεος σημείωσε σε άρθρο του ότι «η Εκκλησία, η οποία ακολουθεί την θεολογία της παραμένει πιστή στην πάγια θέση της ότι ευλογεί τον ετερόφυλο γάμο με το μυστήριό της, από τον οποίον γάμο συγκροτείται μια οικογένεια, καρπός δε της αγάπης των δύο αυτών, του ανδρός και της γυναικός, είναι τα παιδιά. Κάθε άλλη σχέση είναι εκτός Χριστιανικού γάμου. Μέσα σε μια τέτοια ευλογημένη σχέση υπάρχουν πρότυπα, πατέρας και μητέρα, και όπως είναι ευνόητο, το παιδί που αναπτύσσεται σε μια οικογένεια γνωρίζει τους ρόλους των δύο φύλων που θα παίξη ρόλο στην ζωή του.
… Ο «γάμος των ομοφύλων» υπονομεύει την συγκρότηση της οικογένειας, σύμφωνα με τον περίφημο ορισμό του Ρωμαίου Μοδέστου του 3ου αιώνα μ.Χ. ότι ο γάμος είναι «ένωσις ανδρός και γυναικός, συγκλήρωσις του βίου παντός, θείου τε και ανθρωπίνου δικαίου κοινωνία».
Αυτό σημαίνει ότι η ενδεχόμενη θέσπιση «γάμου ομοφύλων», εκτός από την διάσπαση της οικογένειας, θα δημιουργήση δύο σοβαρά προβλήματα.
Το πρώτον πρόβλημα είναι η τεκνοθεσία, η υιοθεσία τέκνων, η οποία παραβλέπει το λεγόμενον «συμφέρον του παιδιού». Το παιδί δικαιούται να ζη σε οικογένεια και να έχη κατάλληλους γονείς, πατέρα και μητέρα, και μάλιστα «τροφό μητέρα» και προστασία-ασφάλεια από πατέρα με όλη την αγωγή που θα του προσφέρουν.
…Αν η Πολιτεία προχωρήσει στην θέσπιση «πολιτικού γάμου των ομόφυλων ζευγαριών» χωρίς θέσπιση δικαιώματος υιοθεσίας παιδιών, τότε η Χώρα μας θα καταδικαστή από το Ευρωπαικό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για αθέμιτη διάκριση σε βάρος των «ζευγαριών του ιδίου φύλου», όπως επισημαίνει ορθώς ο Ειδικός Νομικός Σύμβουλος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος κ. Θεόδωρος Παπαγεωργίου, σε περισπούδαστο άρθρο του. Εκτός και αν εν γνώσει του ο Έλληνας νομοθέτης προχωρήση σε νομοθέτηση μόνον του λεγομένου «γάμου των ομοφύλων», ώστε αργότερα, όταν καταδικαστή η Χώρα μας, να θεσπισθή «υποχρεωτικά» και το δικαίωμα των ομοφύλων να υιοθετήσουν παιδιά. Δεν νομίζω ότι θα είναι ειλικρινής μια τέτοια προσπάθεια με απόκρυψη σκοπού!
Το δεύτερον πρόβλημα είναι το θέμα της λεγόμενης «παρένθετης μητέρας», όπως λέγεται από μερικούς, ότι δηλαδή τα «ομόφυλα ζευγάρια» θα προσλάβουν άλλες γυναίκες προκειμένου να παραχωρήσουν την μήτρα τους για να κυοφορήσουν παιδιά και έπειτα να τα δώσουν σε αυτούς να τα μεγαλώσουν. Αυτό, πέρα από πολλά βιοηθικά διλήμματα, εισάγει και μια οπισθοδρομική πρακτική η οποία θεωρεί την γυναίκα ως μια «παιδοποιητική μηχανή», πράγμα που συνιστά την υποτίμηση της γυναίκας ως ανθρώπου και την παραθεώρηση της μητρότητάς της, υπενθυμίζοντας αρχαίες αντιλήψεις, σύμφωνα με τις οποίες η γυναίκα εθεωρείτο ένα res-πράγμα.
Εννοείται ότι το Κοινοβούλιο, το οποίο κάθε χρόνο αρχίζει τις εργασίες του με αγιασμό από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, και τα επί μέρους μέλη του, πρέπει να έχουν την ευαισθησία με τους νόμους που θεσπίζουν να μη καλύπτουν απλώς τις ανάγκες μερικών πολιτών και να ενδίδουν στις προτιμήσεις τους, αλλά να παιδαγωγούν τους πολίτες ώστε αυτοί να κυριαρχούν πάνω στα πάθη τους και να είναι ωφέλιμοι στην κοινωνία, αλλά και υπεύθυνοι για το μέλλον της Πατρίδας μας.
Δυστυχώς, υπάρχει μια μερίδα ανθρώπων που επιδιώκουν το δικό τους συμφέρον και αγνοούν το «συμφέρον» των υιοθετημένων παιδιών με τέτοιες προϋποθέσεις, τα οποία, μάλιστα, θα σηκώσουν δυσβάστακτα βάρη από μερίδα συμμαθητών και φίλων τους, με αποτελέσματα αρνητικά για την υπόλοιπη ζωή τους.
Επομένως, πέρα από όλα τα άλλα, οφείλουμε σεβασμό τόσο στο παρελθόν όσο και στο μέλλον και έχουμε ευθύνη γι’ αυτό».
Άγιο Όρος: Πυρά για το γάμο και την τεκνοθεσία
Να μην προχωρήσει στη ρύθμιση για το γάμο ομόφυλων ζευγαριών και την τεκνοθεσία, έχει καλέσει ήδη την κυβέρνηση η ιερά κοινότητα του Αγίου Όρους.
Σε σχετική ανακοίνωση, τονίζεται χαρακτηριστικά ότι «οφείλομεν να δηλώσωμεν σαφώς ότι κάθε μορφή γάμου ή τεκνοθεσίας, η οποία αντίκειται εις την ευαγγελικήν διδασκαλίαν, αλλά και εις την μακραίωνην παράδοσιν του ευσεβούς έθνους και γένους ημών, όσον αφορά εις τον ιερόν θεσμόν της οικογενείας, ευρίσκει ημάς απολύτως αντιθέτους. Απευθύνομεν θερμήν έκκλησιν όπως η Ελληνική Κυβέρνησις μη προχωρήση εις την αναγγελθείσαν αντιευαγγελικήν νομοθεσίαν, ευχόμενοι η Προστάτις της πατρίδος μας και Έφορος του Αγίου Όρους Υπεραγία Θεοτόκος να μεσιτεύη προς τον Κύριον Ημών Ιησούν Χριστόν για να οδηγήση όλους σε μετάνοια και ζωή συμφώνως προς το φως του Ευαγγελίου και την διδασκαλία Του».