ΑΡΓΟΛΙΔΑ.TV  του Άγγελου Δρίτσα
ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΧΟΛΙΑΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η Επίδραση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης στην Αυτοεκτίμηση των Εφήβων

Της Πηνελόπης Ξηνταροπούλου Ψυχολόγου, Ειδικευόμενη στην Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αναδειχθεί ως αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής ζωής των εφήβων. Πλατφόρμες όπως το Instagram, το Facebook, το TikTok και το Snapchat παρέχουν έναν αδιάκοπο ροή εικόνων, βίντεο και πληροφοριών, που μπορούν να επηρεάσουν την αυτοεκτίμηση των νεαρών χρηστών. Σε αυτό το άρθρο θα εξετάσουμε τόσο τις θετικές όσο και τις αρνητικές επιδράσεις που μπορεί να έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην αυτοεκτίμηση των εφήβων.

Θετικές Επιδράσεις

1. Κοινωνική Σύνδεση και Υποστήριξη: Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρέχουν στους εφήβους την ευκαιρία να συνδεθούν με φίλους και οικογένεια, ακόμη και όταν είναι μακριά. Οι θετικές αλληλεπιδράσεις και τα υποστηρικτικά σχόλια μπορούν να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση των εφήβων, κάνοντάς τους να νιώθουν αποδεκτοί και αγαπητοί.
2. Ευκαιρίες Έκφρασης: Μέσω των κοινωνικών μέσων, οι έφηβοι μπορούν να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους και τα ταλέντα τους. Αυτή η έκφραση μπορεί να είναι μια σημαντική πηγή αυτοεκτίμησης, καθώς οι έφηβοι λαμβάνουν θετική ανατροφοδότηση από το κοινό τους.
3. Πρόσβαση σε Πληροφορίες και Υποστήριξη: Οι έφηβοι μπορούν να βρουν πληροφορίες και υποστήριξη για διάφορα θέματα που τους απασχολούν, όπως η ψυχική υγεία, οι διαπροσωπικές σχέσεις και η προσωπική ανάπτυξη. Αυτό μπορεί να τους βοηθήσει να αισθάνονται πιο ενημερωμένοι και σίγουροι για τον εαυτό τους.

Αρνητικές Επιδράσεις

1. Συγκρίσεις και Ανταγωνισμός: Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να εντείνουν την τάση των εφήβων να συγκρίνονται με τους συνομηλίκους τους. Οι συνεχείς συγκρίσεις με “τέλειες” εικόνες και “επιτυχημένες” ζωές μπορεί να οδηγήσουν σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και αίσθημα ανεπάρκειας.
2. Εξάρτηση από την Αναγνώριση των Άλλων: Οι έφηβοι μπορεί να γίνουν υπερβολικά εξαρτημένοι από την επιβεβαίωση και τα “likes” στα κοινωνικά μέσα. Η αυτοεκτίμησή τους μπορεί να εξαρτάται από την αποδοχή των άλλων, κάτι που μπορεί να είναι εξαιρετικά εύθραυστο και ασταθές.
3. Κυβερνοεκφοβισμός: Ο διαδικτυακός εκφοβισμός είναι ένα σοβαρό πρόβλημα στα κοινωνικά μέσα, και μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες για την αυτοεκτίμηση των εφήβων. Τα αρνητικά σχόλια, η κριτική και η παρενόχληση μπορούν να βλάψουν σοβαρά την αυτοπεποίθηση και την ψυχική υγεία των νεαρών ατόμων.

Συμβουλές για Υγιή Χρήση των Κοινωνικών Μέσων

1. Εκπαίδευση και Ενημέρωση: Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ενημερώσουν τους εφήβους για τις θετικές και αρνητικές πλευρές των κοινωνικών μέσων και να τους ενθαρρύνουν να σκέφτονται κριτικά για το περιεχόμενο που βλέπουν.
2. Προώθηση της Αυτογνωσίας: Οι έφηβοι πρέπει να μάθουν να αναγνωρίζουν τις προσωπικές τους αξίες και να αναπτύσσουν την αυτοεκτίμησή τους μέσα από προσωπικές επιτυχίες και εμπειρίες, όχι μόνο από την επιβεβαίωση των άλλων.
3. Δημιουργία Θετικών Διαδικτυακών Σχέσεων: Οι έφηβοι θα πρέπει να ενθαρρύνονται να διατηρούν θετικές και υποστηρικτικές σχέσεις στα κοινωνικά μέσα και να αποφεύγουν τις τοξικές και αρνητικές αλληλεπιδράσεις.
4. Ελεγχόμενη Χρήση των Μέσων: Είναι σημαντικό οι έφηβοι να περιορίζουν το χρόνο που περνούν στα κοινωνικά μέσα και να ασχολούνται με δραστηριότητες που ενισχύουν την αυτοεκτίμησή τους, όπως η άθληση, οι τέχνες και οι διαπροσωπικές σχέσεις στον πραγματικό κόσμο.
Συνοψίζοντας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να έχουν τόσο θετικές όσο και αρνητικές επιδράσεις στην αυτοεκτίμηση των εφήβων. Η ενημέρωση, η εκπαίδευση και η υποστήριξη από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον είναι απαραίτητες για να βοηθήσουν τους εφήβους να διαχειριστούν με υγιή τρόπο τη χρήση των κοινωνικών μέσων και να αναπτύξουν μια σταθερή και θετική αυτοεκτίμηση.

Πηγές:

• ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΗΒΩΝ, ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ, 2012 M. COOPER, C. HOOPER, M. THOMPSON.
• ΓΟΝΕΙΣ, ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, 2017 Β. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, Μ. ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ.
• ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ, 2011, Η. ΚΟΥΡΚΟΥΤΑΣ.
• ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, 2010,
Η. ΚΟΥΡΚΟΥΤΑΣ.

Βιογραφικό Πηνελόπης Ξηνταροπούλου

Ονομάζομαι Πηνελόπη-Νικολαΐς  Ξηνταροπούλου και είμαι κάτοχος πτυχίου Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Ανατολικού Λονδίνου. Ειδικεύομαι στην Οικογενειακή / Συστημική Ψυχοθεραπεία στο Εργαστήριο Διερεύνησης Ανθρωπίνων Σχέσεων. Με σεβασμό στους ανθρώπους που με εμπιστεύονται φροντίζω να επικαιροποιώ διαρκώς τις ήδη αποκτηθείσες ακαδημαϊκές μου γνώσεις με τη συμμετοχή μου σε πληθώρα σεμιναρίων, συνεδρίων και ημερίδων. Πέραν των τομέων πρακτικής μου άσκησης έχω επιστημονικό ενδιαφέρον για την εγκληματολογική έρευνα και την Δικαστική – Ψυχιατροδικαστική Ψυχολογία συμμετέχοντας σε σχετικές έρευνες και σεμινάρια.

Για περισσότερα Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/

Για να ενημερώνεστε για όλα τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια που αφορούν την Ψυχοπαθολογία και την Παιδοψυχολογία μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ

87χρονος ημεδαπός, ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του από την παραλία Βιβαρίου

AGGELOS DRITSAS

Άργος: Κλοπή ελιών από χωράφι – Χειροπέδες σε 69χρονο

AGGELOS DRITSAS

ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ- ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 31 ΜΑΪΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΜΥ ΝΑΥΠΛΙΟΥ

AGGELOS DRITSAS

Ναύπλιο: Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου για τον αγώνα των αγροτών

AGGELOS DRITSAS

Εσπερινός Οσίου Παϊσίου στην Ευαγγελίστρια Ναυπλίου

AGGELOS DRITSAS

Με λαμπρότητα ο εορτασμός της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου στο Κρανίδι

AGGELOS DRITSAS

Λαμπερή Λευκή Νύχτα με πλήθος κόσμου στο Άργος

AGGELOS DRITSAS

Νικηφόρο πέρασμα του Διομήδη Άργους από την Πυλαία

AGGELOS DRITSAS

Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

AGGELOS DRITSAS

Πολύ υψηλός κίνδυνος δασικής πυρκαγιάς στους νομούς Αργολίδας, Κορινθίας και Λακωνίας την Τρίτη 30 Ιουλίου

AGGELOS DRITSAS

Ναύπλιο: Σκάφος με επιβάτες από το Μπούρτζι δεν μπορούσε να τους αποβιβάσει στο λιμάνι λόγω κακοκαιρίας

AGGELOS DRITSAS

Πως κατάφερε ο Δήμος Ερμιονίδας να είναι 1ος στην ανακύκλωση – Έλαβε ως ανταμοιβή 100.000€ από τον ΦΟΔΣΑ

AGGELOS DRITSAS